East-Timor: bananen republiek?! - Reisverslag uit Dili, Oost Timor van Tim Nispen - WaarBenJij.nu East-Timor: bananen republiek?! - Reisverslag uit Dili, Oost Timor van Tim Nispen - WaarBenJij.nu

East-Timor: bananen republiek?!

Door: Tim natuurlijk!!

Blijf op de hoogte en volg Tim

14 Oktober 2008 | Oost Timor, Dili

Wanneer er mailtjes komen over of ik nog leef en wanneer ik eindelijk eens terug kom, is het tijd voor een update:)! Dit keer iets langer dan normaal.

Met mij gaat het (zoals jullie gewend zijn) top!! Ik zit momenteel in het veel besproken East-Timor, een land van uiterste. Straat arme bevolking maar knijter hoge prijzen (met de US Dollar als munteenheid). Ezeltjes op de weg naast de enorm witte land cruzers van de 10.000den aanwezige UN-ers etc...

Wat ik hier doe? Wachten. Wachten op mijn nieuwe visum voor Indonesie en wat een gaaf land is dat!!

Na de hele camera & iPod affaire, besloot ik het achter me te laten en van Sumatra te gaan genieten. Het magische kratermeer van Danau Toba was een perfecte afleiding. De Oerang Oetangs in de jungel van Bukit Lawang waren fantastisch en binnen handbereik.

Dit alles in groot contrast met de verwoeste kale vlaktes, de enorme massagraven en de blikken in de ogen van de lokale bevolking in Banda Aceh. Wat de tsunami daar heeft aangericht is hartverscheurend. Pulau Weh (voor de kust van Banda Aceh) was dan weer wonderschoon en met parel witte standen en een de prachtige Indische Oceaan.

Vanaf Sumatra sloeg ik Java over en vloog ik naar Bali. Na 3 uur in Kuta besloot ik geen minuut langer in deze tourist crap te willen blijven en nog 3 uur later zat ik op de boot naar Lombok. Samen met Ana (Roemenie) die ik in Singapore had ontmoet. We zagen Sengigi en reden per motor het halve eiland rond naar Kuta Lombok (wat schitterend was en waar we een stand voor onszelf hadden). Tevens bezochten we de Gili eilanden waar we Idil Fitri (eind van de Ramadan: suikerfeest) vierde met de locale bevolking in de moskee. Heerlijk eten, zittend op de grond, mannen bij de mannen en vrouwen bij de vrouwen.

Daarna reisde we in 34 (!) uur met 3 bussen en twee schepen heel Lombok en Sumbawa door naar de westelijke punt van Flores (Labuan Bajo). Daar charterde we een vissersbootje die ons twee dagen langs Komodo en Rinca voer. Het territorium van de machtige en zeer dodelijke "Komodo Dragon". Tevens dook ik hier met whit tip reef sharks, schildpadden, sting-rays, slangen en murene's, enorme tonijnen en makrelen, octopussen en een 3 meter grote Manta-ray!! Helaas moest Ana naar Thailand voor een stage en ging ik weer alleen verder.

De traditionele dorpen rondom Bajawa (met name Bena en Wogo) waren erg mooi en pitoresk, vol oude gebruiken en erg katholiek. De ochtend klim naar de drie meren (blau, bruin en zwart) van Kelimutu was fantastisch.

Mijn visum liep bijna af dus ik moest het land uit. Van Maumere (Flores) vloog ik in een "flying doctors" vliegtuigje naar Kupang (West-Timor) Vanaf daar was de reis over land naar East-Timor een spannende maar alles is goed gekomen. Nu is het wachten in Dili tot ik mijn paspoort weer terugkrijg van de Indo Ambassade en dan op naar Sulawesi!

Goed, jullie zijn weer op de hoogte!! Laat ook even weten hoe het met jullie gaat, zodat ik dat weet als ik begin december terug kom:)!! Helaas geen foto's.. het internet hier kan zeer weinig aan.

Een hele dikke kus van Tim uit Tim(or)!!


--------------------------------------------------------------------------------------

ps: voor degene die willen weten hoe de grenovergang naar East-Timor verliep, zie hier:

We (Quico, Spanjaard en ik) vertrokken van Kupang naar Atabua per bus, daar vonden we twee tieners die ons achterop de motor naar de grens brachten(1 uur). Daar aangekomen, kregen we aan de Indo kant de stempels (dan bevind je je feitelijk nergens omdat je nog een Indo, nog een East-Timor visum hebt) en liepen we door niemandsland richting het East-Timor deel. Daar bleek de immigratie dienst al vertrokken (het was 15:30u en 16:00 was sluitingstijd), wel waren er nog heel veel soldaten die iets Engels spraken en met mijn Portugees kwam ik ook ook een end! Uiteindelijk kwam een chagrijnige official terug en kregen we (lees: kochten) het visum. Alle bussen waren wel al vertrokken, dus we moesten te voet East-Timor in. Dan te bedenken dat rond het millennium en zelfs nog in 2006 deze regio een totale NO-GO was (UN medewerkers zijn hier gelyncht), was het best spannend. Na bijna een uur lopen (met 20kg) kwamen we in een klein dorpje, zonder hotel of iets. Volgens iedereen waren de bussen naar Dili al vertrokken en konden we een dag later pas gaan. Na een tijdje passeerde er toch een kleine BEMO (= openbaar vervoer Mini-van) die we aanhielden en ja hoor! ze gingen naar Dili!! (=hoofdstad). In de Bemo een gezellig gezin dat redelijk Portugees sprak. De reis ging aardig tot we rond 20.30 (pikdonker) een politie wagen achteruit de weg op zagen reiden. Ineens sprongen er aan alle kanten zwaar bewapende politie agenten (special unit) uit de bosjes en werd er een spot-light op de auto gericht. Twee agenten met M16's op het vooruit gericht gebaarde ons te stoppen en en schreeuwde dat we de auto uit moesten. Toen de chef zag dat er ook twee Gringo's (Quico en ik) in de Bemo zaten, was hij verbaasd. Hij nam ons appart en stelde ons gerust dat wij okay waren ("for you no problem my friend"). OF we wisten dat er wapens in deze Bemo waren? Euhm... nee, dat wisten we niet. Alle locale mannen (3) werden gestrip searched en de auto uitgekamd. Niets werd gevonden...

Wat bleek nou: de auto had een knalpijp (knalpot in Indonesisch) en af en toe wanneer we langs mensen reden, knalde de uitlaat heel hard. Een aantal dorpelingen dachten dus beschoten te worden en hebben de politie gebeld, haha. Ongelofelijk hoe deze dus met 20 (!!) man uitrukte om ons met grof geschut tot stilstand te brengen. Al met al een goed begin van East-Timor...:-)

  • 14 Oktober 2008 - 09:05

    AP:

    He Topper!!

    Weer geweldige verhalen zeg! Je geniet er wel van, en terecht...laat ons maar werken ;-)

    Ik gun het je wel maar het duurt veel te lang dat je weer terug bent!! Je wordt gigantisch gemist!!

    XX
    Ap

  • 14 Oktober 2008 - 09:05

    AP Again:

    Het was zonet toch rood?

  • 14 Oktober 2008 - 10:55

    Willeke:

    Hai lieve Tim,

    Jezus jonge, nu moet ik dus weer een land op mijn to go lijstje zetten.
    Wordt Indonesie en Timor laten we nog maar even links liggen. Wat een prachtige verhalen Tim!! En ik ben ook wel heel benieuwd naar de foto's. Neem aan dat je nieuwe toestel niet stil staat.
    Wat Ap zegt klopt wel hoor, we missen je wel.
    Nog veel plezier en kom veilig terug, dikke kusssen van ons allemaal. Daag Willeke

  • 14 Oktober 2008 - 11:00

    Yazz:

    Hey laiverd!
    Fantastisch allemaal en leuk weer zo'n update.. alleen dat laatste vind ik iets minder fantastisch..begin december pas?????
    Enjoy en we keep in touch!!
    Dikke kuzz Yazz

  • 14 Oktober 2008 - 11:43

    Ignas:

    Maar heb je de Trigger-fish wel gezien..?
    December??!?!? Hela en mijn verjaardag dan!?!

    Ik mis jou pas als je mij mist...dus? :D

    HUG!
    Iggy..

  • 14 Oktober 2008 - 12:50

    Wolf:

    Yo Timmie,

    Momenteel aan het werk bij het Sportcentrum, dus mooi ff tijd om je verhalen te lezen, leuk! Ook je hartelijke welkom in Oost-Timor lijkt me een mooie belevenis. Ben je op tijd terug voor de Vicevoorzitter-borrel van de ACLO???

    X M

  • 14 Oktober 2008 - 15:13

    Maurice:

    Timmie!

    Ik ben toch wel een beetje jalours hoor!

    Echt super!

    Veel plezier!

  • 14 Oktober 2008 - 17:08

    Jezus:

    December!!! wat denk jezelf sagboe...dat dacht ik niet he?! Dan ben je amper 2 maanden thuis en dan weer pleite...klotezooij!
    Anyhoe, fijn weer even wat van je te horen, wilde je net al gaan mailen idd waar je uithing....mooije verhalen weer, laatste is ook een goede voor in de boeken ;-)
    Hier alles goed, mega druk op de uni! mis je nog steeds! Lief, hou je taaij!!!
    Geniet! Love joe, kuskuskus

  • 14 Oktober 2008 - 17:19

    Amanda:

    Timmmmmmmm!!!

    Wat gaaf toch weer allemaal! Knap dat jij jezelf overal zo goed weet te redden!
    Ik heb morgen een selectiedag bij luchtverkeersleiding NL. Misschien praat ik jouw kist over een tijdje wel naar weet-ik-veel-waar. ;-)

    Dikke kus,

    Amanda

  • 14 Oktober 2008 - 17:27

    Loek:

    Potverdikke, mooie verhalen jongen. Nu even paar maanden aan het werk en daarna ga ik ook. Krijg er nog meer zin in... Hou je taai!

  • 14 Oktober 2008 - 18:29

    Menno:

    Ik dacht dat ik mijn zaken lekker geregeld had met een nieuwe woning en een nieuwe baan... Not! Tim man, jij bent pas echt goed bezig. Ga zo door!!

  • 14 Oktober 2008 - 19:29

    Paaapaaa:

    Hee Timmieee
    schitterende verhalen weer, helemaal het einde van de wereld :) Krijg je er nu nog niet eens genoeg van en verlang je niet gewoon weer naar (t)huis? Hopelijk is je geld toch sneller op en zien we je alweer in november 2008!.
    Geniet maar lekker verder,
    kus,Pa

  • 14 Oktober 2008 - 22:43

    Sop:

    Timmy jullie zijn goed bezig. Die Roemeenses die snappen het wel. Wat ik me wel afvraag is hoe het met Aditasje is. Verder was vanavond de consitutieborrel van de ACLO waar wij vorig jaar samen in functie waren. Je weet vast nog hoe het afliep. Voor mij dan.

    Wanneer kom je terug???

    X Sop

  • 16 Oktober 2008 - 20:32

    Vincent:

    Man, man, man, denk je dat het haast niet mooier kan worden, kom jij weer met een update die al het vorige weer overtreft. Ongelooflijk wat een mooie avonturen!

    Jammer dat je in december al weer terug naar NL moet komen... ;-) Ik kijk daar echter wel naar uit!

    Liefs Vin.

  • 19 Oktober 2008 - 14:01

    KONING!!!:

    Jezes tim,Experiance of a lifetime allemaal
    Ik heb geen woorden meer
    Vet,Ben zeer jaloers!!!!!!!,maar ik gun het je hoor,ouwe pik
    Nu rest mij natuurlijk nog een vraag...How abourt the lague?

    Ciao ouwe pik,Ga zo door!!!

  • 21 Oktober 2008 - 10:08

    Casper:

    Jezus, je kan wel een reis gids maken! Mooie verhalen pik! Groningen is trouwens ook echt nog steeds een wondere wereld vol avontuur! Kwam laatst weer oog in oog met een stadjer te staan! :-)
    Tot snel ouwes!
    X

  • 22 Oktober 2008 - 13:59

    Lusan:

    Hey tim, dat klinkt allemaal weer heftig maar volgens mij wel helemaal jou stijl van reizen:) Hier in grun alles prima, net terug van een tripje zwitserland en nu bezig met het voorbereiden van mijn Melbourne-avontuur. Geniet van alles wat je doet liefs

  • 28 Oktober 2008 - 10:34

    JAN VAN MUNSTER:

    Ha Tim, ik doe je even de groeten en zie dat het goed met je gaat, moest aan je denken. jij geniet wel zeg !!! Liefs, JAN.

  • 04 November 2008 - 15:31

    Marta:

    Ik ben jou niet vergeten hoor!
    me alegra saber que estas bien gozando de lindos paisajes si vienes a groningen pasa por el zernike 7 me encantaria volverte a ver. un beso,
    Marta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oost Timor, Dili

Tim

Twee jaar MBA Sports Management in Melbourne - Australië!!!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 29993

Voorgaande reizen:

10 Februari 2009 - 15 Maart 2011

Twee jaar Master in Oz!!!

02 Maart 2012 - 30 November -0001

London: het werkende leven!

Landen bezocht: